Gooooodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Karlien - WaarBenJij.nu Gooooodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Karlien - WaarBenJij.nu

Gooooodmorning Vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Karlien

23 April 2014 | Vietnam, Hoi An

Vietnam! Wauw, wat een land. Ik heb helaas nog maar 2 kleine weekjes hier, maar ik vind het nu al echt een geweldig land. Ik zal beginnen bij Ho Chi Minh City (HCMC).

HCMC is een mega drukke, grote, warme stad. Maar ik zat in een leuk hostel (Saigon Backpackers). En heb er veel leuke mensen ontmoet.
De dag na aankomst naar het war museum gegaan, zo interessant. Ik wist dus eigenlijk bijna helemaal niks van de oorlog in Vietnam. Het museum gaf (een beetje van een kant natuurlijk) een beeld over hoe de Vietnamese de oorlog hebben beleefd. Vreselijke dingen gezien, maar erg interessant. Later die dag ook naar de Guchi (ofzo) tunnels gegaan, de tunnels van de Vietcong waar men daadwerkelijk in leefde. Ook een tunnel zelf in geweest, erg claustrofobische ervaring. Na 10 meter wilde ik er wel weer uit (nouja, HELP help, ik ga dood, Waaaar is de uitgang, kan ik terug!!??). Verder daar nog vreselijke boobytraps gezien van de Vietnamese kant, een soort gaten in de grond met giftige bamboe sticks er in etc. Al met al was die dag heel leerzaam en indrukwekkend.

De volgende dag in HCMC naar Mekong Delta trip gedaan, was wel oke. Een beetje afgezet want als we een duurdere trip hadden genomen was het veel beter geweest.l Maarja, dat weet je niet van te voren. Wel nog een slang om mn nek gehad (iieee). En natuurlijk mijn camera gegeven aan de enige jongen daar die geen idee had hoe dat ding werkte, dus nu een soort van mislukte slangenfoto + rug in de collectie. Its the idea that counts, right?

Na een paar dagen drukte van HCMC was het tijd voor Dalat! Dalat zelf niet echt bijzonder, ja je kon er mooi bergbeklimmen etc, maar daar had ik geen tijd voor. De dag van aankomst was ik er namelijk om 4 uur 's ochtends, dus heb eerst (na een niet-slaap nachtbus rit) 3 uur in de kou (het was echt koud daar) moeten wachten totdat mn hostel openging. en toen ben ik maar meteen gaan liggen slapen. De rest van de dag regende het en heb ik de easy rider tour geboekt met Phuong, daaroverlater meer. In Dalat zelf 's avonds lekker gegeten by momma, zij was de eigenaresse van het Family Hostel. Zo leuk hostel, de bedden stonden wel 1 cm van elkaar en de hygienische toestanden waren ook niet om over naar huis te schrijven, maar de sfeer en het gezin dat het hostel runt waren super! Het avond eten was met iedereen uit het hostel op de grond eten met mega veel eten gekookt door mommy. Later ook biertjes gedronken (30 cent) en op stap geweest in Dalat. Erg gezellig.

De volgende dag opgehaald door Phuong, mijn gids, voor de easyrider tour! Ik zeg wel easyrider tour, maar de motor was stiekem gewoon een Honda. However, Phuong was echt een super toffe kerel, heel vriendelijk en hij kon mij over alles in Vietnam veel vertellen. We hebben de eerste dag vooral veel lokale bedrijfjes bezocht, van die mini bedrijfjes achter woonhuizen waar men echt van alles maakt op een hele ouderwetse manier. Ook die dag nog bij een soort koffie huisje geweest waar ze weasels hadden die dan eerst koffie boontjes eten en dan uitpoepen en dan schijnt het heerlijk te zijn voor de smaak van uw dagelijkse kopje koffie. Naah, thanks but no thanks, die weasels zaten ook in mini ijzeren kooitjes, erg zielig.
Watervallen gezien en nog meer bedrijfjes gecombineerd met hele mooie natuur, rijstvelden, bergen, heuvels en regenwoud was de tocht zo gaaf!

Een van de leuke dingen was ook toen we door een gebied reden waar ze (bijna) nooit westerlingen zien. Al die mensen wilde op de foto met mij en verbaasde zich over hoe ''big'' ik wel niet was. Ik was veel te oud voor mijn leeftijd volgens hen en ik was echt veelste groot. Haha, na het 5 keer gehoord te hebben kon ik het wel handelen, al die uitspraken van Vietnamese (die dus in mijn ogen veel te klein en te jong voor hun leeftijd eruit zien, Ha lekker puh). Maar die dorpjes in de bergen zijn wel mega arm. Ze leven daar van hun landbouw en de kinderen gaan niet naar school. Ook bestaan gezinnen vaak uit 4 of meer kinderen die later het werk van de ouders moeten gaan overnemen. Wel heftig om te zien, maar aan de andere kant ook heel leuk om al die kindjes buiten te zien spelen. We reden op een gegeven moment langs een rivier waar kleine kindjes met buffalo's in het water aan het spelen waren, echt een plaatje zo gaaf om te zien.

Verder ook (bijna) overal lekker gegeten! Aan de meest vies uitziende wegrestaurantjes zo verassend lekker Vietnamees eten gegeten. Dat ga ik echt wel missen als ik terug ben. Maar het hoogtepunt van de reis was toch echt het overnachten bij familie van Phuong twee nachten. De eerste nacht was bij een oud-oom zijn huis. Overal Jezus beelden, erg gelovig daar.. Maar in de tuin allemaal kippen en hele vriendelijke mensen. De badkamer had echter geen douche, douchen was via een grote emmer water met een klein emmertje water over jezelf heengooien en afspoelen maar.
During the day kwamen er meer en meer familie leden en kennissen aanzetten. Alleen Phuong en zijn neefje in-law konden Engels dus vooral veel handen en voeten werk om duidelijkheid te krijgen. Die avond met zn alle op de grond (vietnam stijl) gegeten en ook dat was weer heerlijk! Kan het wel allemaal gaan opnoemen, maar je moet het maar gewoon een keer proeven :).
Die volgende dag was wel iets minder, want de hele familie (nouja, oud oom, andere oud oom, 2 neven, een nicht en oud tante) namen mij mee naar hun brick factory in de buurt. Alleen ik denk door (toch het niet heel schone) eten van de dagen ervoor en de hitte in combinatie met vermoeidheid was ik ziekjes geworden op de brick factory. Maaaar, dat maakte niet uit, want oudtante pakte een wc rol en liet me de wc zien om over te geven, haha, ze bleef netjes voor de deur staan of alles wel goed ging. Voelde me echt heel schuldig, maar kon er niks aan doen. Dus die dag ben ik bij oud-oom thuis in een bed gaan liggen proberen te slapen (voelde me toen echt heel ziek). Dat slapen ging natuurlijk ook niet, want om de 10 minuten kwam er wel een familie lid met een magisch drankje wat ik moest drinken, bittere bladeren waar ik op moest kauwen of olie om op mn buik te smeren tegen de misselijkheid. Wel heel lief natuurlijk allemaal.

Die dag ben ik later begin middag naar een ander gezin gegaan toen ik mij wel iets beter voelde. Dit gezin was van het neefje in-law in een dorp 30 km verderop. Toen afscheid genomen van Phuong en bij hun gebleven. Het neefje (die dus Engels sprak) moest werken smiddags dus ik was alleen over met moeders, die geen woord Engels sprak. Maar girls onder elkaar zag ik haar (hele mooie groene) gelakte nagels en toen ik er iets van zei werd ik meteen meegesleurd voor een mani en pedicure. Zo grappig, ik had een french manicure, heel mooi, maar toen werd er een hele pot glitters over heen gegooit. Aaha, dat was dus niet helemaal de bedoeling, een soort Barbie-gets-married nagels. Maar het idee was wel heel leuk en waarschijnlijk in Vietnam is dit heel mooi.

Die avond heeft het neefje mij de stad laten zien en ben ik meegeweest naar zijn English club, was maar 1 ander persoon op dat moment. Maar wel gezellig Engels gekletst en veel geleerd over de gebruiken in Vietnam. Later die avond bij vaders en moeders gegeten, hun geprobeerd een beetje Engels te leren en liedjes gezongen met het neefje op de gitaar (hij zong, ik niet:P). Dit Vietnamese gezin, was ondaks de taal barriere, zo onwijs aardig en lief. Die moeder vooral, alleen maar eten, drinken en alles geven dat je je bijna schuldig voelt. Maar echt een topervaring! Toen de volgende dag met het vliegtuig richting Hanoi mijn eigen mams ophalen!

Hanoi is echt nog drukker lijkt het dan HCMC. Veeeel brommers, lawaai en erg vieze stad. Dus eerste dag met mams vooral bijkomen en vroeg slapen. Tweede dag naar het Womens museum gegaan, erg interessant om het verhaal achter alle vrouwelijke straat verkoopsters te horen, die heb je hier namelijk erg veel. En de historie en de rol van vrouwen tijdens de oorlog te zien. Later nog een lekkere voetmassage gehad en die avond gegeten in een heel leuk tentje.
De volgende dag wilde wij naar het Musoleum waar de beroemde Ho Chi Minh begraven is en waarschijnlijk nog veel andere interessante dingen te zien waren, gaan. Maar we zagen de rij en toen hadden we geen zin meer. Doorgereden naar het centrum waar ik (eindelijk na heel HCMC ze niet hebben kunnen vinden) neppe nikes heb gekocht, jeej. En om de drukte een beetje te ontvluchten die middag naar de bios geweest (Rio 2, echt een aanrader, als je 5 jaar bent). De volgende dag naar een ander museum geweest, over de bevolking en historie van Vietnam, ook erg leuk om te zien, een soort Archeon, je kon ook allemaal nagemaakte huisjes van bergstammen die leven in Vietnam bezoeken. Die dag verder nog een paar nikes gekocht (ik begin een beetje door te slaan met alle aankopen hier) en sightseeing gedaan. Die avond opgehaald om met de nachtbus naar Hoi An te gaan. Nouja, ze vertelden ons dat het ongeveer 13 uur was, achteraf was het 23 uur voordat we de volgende dag om 6 uur 's avonds aankwamen in Hoi An!

Maar Hoi An heeft alles wat Hanoi niet heeft, of eerder andersom. Hoi An is rustig, een stuk minder scooters, lawaai en drukte en overal super leuke straatjes, steegjes en mooie architectuur. Het stikt hier ook van de kleding zaken die echt alles op maat kunnen maken (morgen een jurkje ophalen, spannend). Ook hier twee leuke Brabantse meiden en een Duits meisje ontmoet waarmee mams en ik optrekken en ik 's avonds vaak een drankje mee ga doen. Nog een paar dagen Hoi An en dan tijd voor de terugweg naar het noorden om daar naar Halong Bai en Sapa te gaan. Maar de eerste tussenstop is bij (ben de naam vergeten) hele mooie grotten ergens, dus ben benieuwd :).


  • 23 April 2014 - 17:45

    Annelies:

    Lieve Karlien, wat geniet ik van je reisverslagen. Goed dat je daar de tijd voor neemt.
    Wat leuk de VN zo bevalt en dat je dat samen met je moeder kunt delen. memories for always!
    Ik moet n naar ons park weer de bomen bescheten maar volgende keer een langere reactie knuffels voor jullie beide x Annelies

  • 23 April 2014 - 23:58

    Ella:

    Ahh wat onwijs leuk om te lezen. Goed dat je het zo naar je zin hebt in Vietnam.
    Vooral heel gaaf dat je bij de gezinnen thuis bent geweest, totaal ondergedompeld:)
    Mijn ouders hebben veel dezelfde verhalen, zo leuk om het dan ook bij jou te horen. Ben veeel te jaloers natuurlijk hahah
    Geniet ervan lieverd! dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlien

Hoi! Ik ga begin maart tot en met 24 juni vier maanden in Zuid-Oost Azie reizen. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen.

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 4997

Voorgaande reizen:

05 Maart 2014 - 24 Juni 2014

Mijn eerste reis- Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: