Vietnam-Laos en een beetje Cambodja - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Karlien - WaarBenJij.nu Vietnam-Laos en een beetje Cambodja - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Karlien - WaarBenJij.nu

Vietnam-Laos en een beetje Cambodja

Door: Karlien

Blijf op de hoogte en volg Karlien

19 Mei 2014 | Vietnam, Hoi An

Tijdje geleden dat ik mijn reisverslag heb geupdate. In de tussentijd zo mega veel gebeurt/gedaan/gezien dat ik het nu beknopt ga samenvatten.

Ik was gebleven in Vietnam met Moeders. We waren naar Hoi An geweest en daarna naar grotten, Phung Ahn cave (ofzo). Echt geweldige grotten, super mooi en groot, dus zeker de moeite waard om te bezoeken mocht je in de buurt zijn. Wat bij de tocht in begrepen zat was het zwemmen met de locals in een rivier. Dit was echt heel gaaf, allemaal kleine kinderen die van de rotsen in het water sprongen, wij Westerlingen deden dus ook gezellig mee. Wat ook grappig was is dat de kinderen het geweldig vonden om gefotografeerd te worden. Helemaal poseren en alle foto's terug kijken enzo.

De volgende stop was Sapa, nadat we weer een nachtje in Hanoi hadden overnacht. Sapa is echt ontzettend mooi, we hebben daar een 2-daagse trekking gedaan met 1 nachtje in een home stay. Wel is Sapa super toeristisch en het moment dat je aankomt wordt je al overladen door allemaal locals die met je mee willen lopen naar hun village. Nadat ze je dus de hele weg achtervolgd hebben en je af en toe hebben geholpen op wat lastigere stukken werd er van je verwacht dat je spullen van ze kocht. Dit was echt verschrikkelijk hoe opdringerig ze waren en hoe erg ze liepen te zeuren. Op het begin was ik nog aardig met: No thank you very much, I don't want it. En na persoon nr 223 die ''You buy from meeeee'' zegt begon ik boos te worden. En dat is dus het jammere aan Sapa dat het zooo toeristisch is dat de bevolking op deze manier aan hun geld komt. Ah fin, dag nr twee was ondanks de dikke mist eigenlijk leuker. Naar een echt oud huisje geweest bij locals in de bergen en de tocht zelf was minder druk en ontzettend gaaf.
Na Sapa zijn mams en ik meteen door gegaan naar Halong Bay. Op een Vietnamees schip 1 nachtje gebleven en 1 nachtje op Cat Ba Island. Verder bestond het programma uit kayakken, grot bezoeken, uitzicht punt bekijken (en mooie foto's maken) en chillen op de boot. De tweede dag op Cat ba Island was echt fantastisch, zo mooi stukje strand tussen de rotsen van Halong bay in een super toffe bungalow aan het strand. Ook hadden we geluk met het weer dus lekker de hele dag aan het strand gelegen, naar een echt onbemand eilandje/strandje gekayakt en 's avond gebbq'ued.
Na Halong bay nog twee dagen in Hanoi gebleven voordat mamsie weer vertrok naar Nederland en ik doorging naar Laos.

Laos was ook echt fantastisch (ik val een beetje in de herhaling noh?). Maargoed, aangekomen s avonds in Luang Prabang. Leuk hostel gevonden (central backpackers) en die avond rustig aan wat biertjes gedronken met mn kamer genoten. De volgende dag naar watervallen geweest. Echt wauw! Om de watervallen heen waren allemaal kleine helderblauwe meertjes waar je in kon zwemmen, midden in een soort jungle achtig gebied met een huge waterval op de achtergrond. Ook waren we de waterval opgeklommen (helse tocht). Boven op de waterval was ook weer een meertje en kon je door de jungle/mangrove zwemmen. Echt heel gaaf. was ook erg blij dat ik na het zwemmen er pas achter kwam dat het er stikte van de bloedzuigers :). We waren ook met een leuke groep mensen van over de hele wereld en 's avonds met die mensen weer bij het hostel wat gedronken. Ook hier een groepje Engelse jongens tegengekomen en Devin en Mara, met die laatste twee ben ik nu aan het reizen. De avonden in Luang Prabang zijn trouwens heel apart, alles sluit om 11 uur en dan gaat iedereen bowlen. Iedereen kacheltje lam op die bowling baan, was erg leuk. De volgende dag niet zo veel gedaan, had ook te maken met een lichte kater en die dag erna naar Vang Vien vertrokken. Vang Vien is befaamd door het tuben. Tuben is met een rubberen band de rivier afzakken en om de zoveel meter te stoppen bij barretjes waar je gratis shotjes kan krijgen. Vroegah (2/3 jaar geleden) waren er ongeveer 30 barren, alleen omdat er toen zoveel mensen overleden (soms wel 20 per maand) was het een tijdje dicht gegooit. Nu is het weer open en zijn er nog 4 barren. Maar 4 barren is genoeg om vrolijk de dag door te komen. Ik snap wel waarom het gevaarlijk kan zijn, de stroming is best sterk en op sommige plekken is het redelijk diep... Maargoed de rest van Vang Vien bestaat vooral uit barren waar de hele dag door Friends wordt gedraait en een paar leuke kroegen.
Ook was er een Jungle party, waar men onder de invloed van vanalles op trance achtige muziek aan het rondhuppelen was. Wij (ondertussen veranderd de samenstelling van de groep mensen waar ik mee omga zo vaak dat ik het niet eens meer allemaal opschrijf) hebben ons het grootste gedeelte van de avond vermaakt achter de dj booth op een terrasje aan een tafel. De rest kan je zelf wel invullen in welke staat we waren :).
Maargoed, Vang Vien dus, ik ben ook twee keer gaan tuben, de tweede keer vond ik het een strak plan om een happy pizza te nemen voor het tuben. Dit resulteerde in een niet zo leuke dag, aangezien ik na bar nr 2 het voor gezien hield en ongeveer 20 uur ben gaan slapen.

Na Vang Vien een dagje in Vientiane gespendeerd, de hoofdstad van laos. Hier cultureel gedaan en een tempel bezocht en een museum bezocht. Verder de volgende nacht doorgereden naar de 4000 islands. Oja, de nachtbus er naar toe is wel apart want je slaapt in een soort twee persoons bed. Alleen mocht het nu net zo zijn dat ik op dat moment in mn eentje reisde, en er een wild vreemde knul naast mij lag. Maargoed, de Chinees die een rij verderop lag te snurken was eigenlijk het meest erge van de rit. De eindbestemming was Don Det een eilandje op de 4000 islands. Hier ben ik Mara en Devin weer tegengekomen en met hun een bungalow gedeelt. Erg leuk Don Det, heel relaxed. De eerste dag bijgekomen van de busrit en zonsondergang bekeken vanaf onze bungalow. Ons bungalowtje lag aan het water, en het uitzicht was echt prachtig. Ook waren hier Alex en Ben, twee jongens die we in Vang Vien al vaag hadden leren kennen en hier weer tegen waren gekomen. De tweede dag een kayak tour gedaan en wilde dolfijnen gezien! Ook maar 1 keer omgevallen met de kayak :). Die avond rustig aan filmpje gekeken, want ook hier sloot alles om 11 uur. Dus geen wilde party party time gehad, maar dat is ook niet zo erg voor een paar dagen. De laatste dag een fietstochtje gedaan over Don Det en Don Kohng, was ook erg leuk.

Eigenlijk heb ik niet mega veel tijd besteed in Laos, wat ik jammer vind want nu ik erover nadenk had ik wel meer willen zien van het land. Maargoed, nu ben ik dus in Cambodja. De reis hier naar toe vanaf Don Det was een grote hel. Het begon bij mega onbeschofte bus maatschappij mannetjes, die dachten dat ze autoriteit hadden en daar erg misbruik van maakte. Wij (als in Devin, Mara, Ben en Alex) hadden geen zin om via hun voor extra veel geld een visum te regelen, we wilde dat zelf aan de grens doen. Hierdoor werden we dus nog slechter behandeld. Op de grens zelf ging alles wel goed, alleen 1 dollar hier, 2 dollar daar voor allemaal onzin dingen. De bus vanaf de grens naar Siem Reap was eigenlijk het meest verschrikkelijk van alles. De airco deed het bijna niet, er kwam stof uit de lucht vallen, de achterkant van de bus zat met ducktape dichtgeplakt en de stoelen vielen van ellende uit elkaar. In deze bus mochten we een kleine 8 uur zitten. Om later rond een uur of 9 weer in een andere bus te worden gedropt om uiteindelijk rond 2 uur snachts aan te komen in Siem Reap. Bluh, maarja het hoort erbij denk ik dan maar.
Siem Reap tot nu toe is leuk! Straks naar Ankor Wat de zons ondergang bekijken en blijf hier denk ik nog wel een paar daagjes. Moet ook echt even gaan uitzoeken hoe/wat/waar ik de rest van mijn tijd ga besteden in Azie. Maar so far dus nog even in Cambodja. Na Siem Reap ga ik naar PhnomPhen (schrijf je vast anders) en dan naar het zuiden door om op Koh Rong mijn tijd hier af te sluiten. De laatste paar weekjes van mijn reis hebben (nog) geen bestemming, dus tips en ideeen zijn welkom hihi.

Byee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlien

Hoi! Ik ga begin maart tot en met 24 juni vier maanden in Zuid-Oost Azie reizen. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen.

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 5010

Voorgaande reizen:

05 Maart 2014 - 24 Juni 2014

Mijn eerste reis- Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: